בישול בריא וטבעי - ליאורה פסקר www.lioras.co.il

 
הטיפ המדליק
סלט קינואה אמריקאי
מתכון חדש - חומוס נאה
חדש! טיפ אקולוגי לבית
*המתכון לקציצות קינואה
*סרטון חדש - קציצות קינואה
מאמר חדש על גוג'י ברי הבריא
*קסם טבעוני ביום שלישי 9.9.14
מאמר על אגר-אגר
*ארוחות בוקר של אלופים ופשטידת "במקרה"
*מאמר על נפלאות הקוזו
* מאמר על שיטאקי המלכה
* ממרח חרובים של דרור
* מנבטה במסננת
* משקה אנרגיה עם קינמון והל
* משקה ג'ינג'ר-לימון
* במקום ממתק לילדים
* שיעול - שלום ולא להתראות
* למגר את המיגרנה
* שמן ויטמין E - זה רעיון...
* שמן קוקוס - פשוט נפלא
* ארג'יל - מה זה ולמה זה טוב?
* פטנט היסטרי לכאב גרון!!!
* שמן אגוזי מלך
* תבלין כורכום - הידעת כי...
* טיפ מדליק לשום כתוש
* זרעי פשתן - כדאי לדעת!
אירועים
רשימת דיוור:
* כתובת אימייל:

 שם:

 ››  דף הבית  ››  מאמרים  ››  סויה - כן או לא?

 

רוצה את המדריך מטבח בריא - איך מתחילים? 8 כללי הזהב  - חינם

 
*דואר אלקטרוני  
*שם פרטי  
נייד  
 
 

מוצרי סויה רבים נמצאים היום על מדפי המרכולים וחנויות הטבע, בין היתר: חלב סויה, מעדני סויה, טופו, טמפה, אדממה, פולי סויה יבשים, פולי סויה קלויים, כל תחליפי הבשר מבוססי הסויה ועוד. ככל שהסויה התאקלמה יותר במטבחנו כך רבו השמעות על השפעתה עלינו ועל ילדינו.

לפני שנחליט – סויה כן או לא? כדאי לבחון את העובדות. פולי הסויה הם סוג של קטניות, שמהוות חלק בלתי נפרד מהמטבח הסיני והיפני כבר יותר מ-4,000 שנה. הן נכנסו למטבח המערבי רק בשנות ה-60 אבל, תפסו מקום של כבוד בתחילת שנות ה-90.

סויה הוא אחד המזונות המושלמים ביותר בעולם. הוא מכיל את כל חומצות אמינו, חלבונים, סידן, ברזל, חומצה פולית, בי 1, בי 2, בי 3, בי 5, בי 6, בי 12, מזונות מסויה מכילים אסטרוגן צמחי, אשר באמצעותו ניתן למנוע ולטפל במחלות רבות. בניגוד למידע השגוי הנפוץ על אסטרוגן של סויה, פיטואסטרוגן אינו פוגע בגוף האדם! (לעומת זאת, אסטרוגנים הלקוחים מבעלי חיים, מזיקים לבריאות. ואף כמות האסטרוגן בבשר ובמוצרי חלב (אסטרוגן מבעלי חיים) היא פי 2 מהאסטרוגן המצוי בסויה (צמחי)). כדאי לשים לב כי 95 אחוז מהסויה המהונדסת גנטית באמריקה משמשת כמזון לבעלי חיים. פירוש הדבר כי אם מישהו מודאג באמת מסויה, עדיין הוא צורך אותה כי בעלי החיים במשקים מואכלים בסויה מהונדסת גנטית.

מה הם הגורמים לחשש מן הסויה? עקב ההפחתה בילודה בעולם מצד אחד ותופעות של התפתחות מינית מוקדמת מצד שני, המדע עוסק בחיפוש הגורמים לתופעות אלו ובין השאר, הופנו החשדות כלפי הסויה, בגלל האסטרוגן. מחקרים מקיפים שנעשו בנושא, כולל בארץ על ידי פרופ' צבי צדיק, אנדוקרינולוג ילדים בכיר לא נמצאה ולו הוכחה אחת לבעיה שנגרמת כתוצאה מהסויה. להפך, הובהר שהסויה אינה גורמת כל שינוי בהתבגרות ילדים וכל ההתלהמות התקשורתית הייתה נטולת כל בסיס מחקרי. מהמחקרים ברור שעד היום, לא נמצאה אף הוכחה לתופעות לוואי בלתי רצויות. מן הראוי לזכור כי הסויה היא רכיב מזון מרכזי בתפריטן של מדינות המזרח הרחוק אלפי שנים ואין שם כול בעיות הורמונליות או התפתחות מואצת. מחקרים על אוכלוסיות אלו לא הראו כל הבדל בין אוכלוסיה הצורכת סויה לאוכלוסיה שאינה צורכת סויה בהקשר לגובה, משקל, התבגרות, ילודה או תפקוד בלוטת התריס.

לאור ריבוי מוצרי הסויה כדאי תמיד לבחור באפשרות הבריאה ביותר של מזונות סויה פחות מעובדים, אז הם שומרים על כל הערכים התזונתיים שלהם.

מחקרים מדעיים חדשניים מצביעים על כך שחלבון סויה עשוי להפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן הערמונית. נשים הצורכות מוצרי סויה בשגרה נוטות פחות לפתח סרטן שד. אפילו צריכה יומיומית של כוס חלב סויה אחת או חצי כוס טופו מפחיתה את הסיכוי לפתח סרטן השד ב-30%!! וחשוב להגיד בהקשר זה – ויפה שעה אחת קודם, דהיינו, מגיל מוקדם.

לגבי גברים ניתוח מחקרים רבים שהתפרסם, התבסס על יותר מ-50 קבוצות טיפול, הראה כי מאכלי סויה או תוספי איזופלאבון מסויה לא השפיעו על רמות הטסטוסטרון בגבר אלא כי צריכה מוגברת של מוצרי סויה כגון: חלב סויה וטופו גורמת לירידה בסיכון לסרטן הערמונית עד 30%.

מוצרי סויה ידועים כמפחיתי כולסטרול רע ועשויים להפחית גם את הסיכון של שברי ירך הקשורים לאוסטיאופורוזיס.

נחזור לשאלה – סויה כן או לא?

הדרך שלי היא מתבססת על אחד הגדולים - הרמב"ם – הכל במידה! כדאי לצרוך מוצרי סויה בכמות סבירה, במילים פשוטות וברורות – מנת סויה אחת, כזו או אחרת, ביום, רצוי כמה שפחות מעובדת – פולי אדממה, פולי סויה יבשים, חלב סויה, טופו וטמפה.

קישואים ממולאים

8 קישואים בינוניים חצויים לאורך

1 בצל קצוץ דק

1 כף קמח מלא/קמח אורז/קמח שיפון

½ חבילה טופו מעוך

2-3 כפות רוטב סויה תמרי

אופן ההכנה:

מחממים את התנור לחום של 180 מעלות. מוציאים את תוך הקישואים וקוצצים דק. מאדים את הבצל בכף שמן במחבת ומוסיפים את הקישואים הקצוצים. מאדים כמה דקות עד שהמים יתאדו. מוסיפים את הקמח ומערבבים ערבוב קצר עד שהתערובת מסמיכה. ממלאים את חצאי הקישואים הריקים ומניחים בתבנית. מערבבים את הטופו המעוך עם רוטב הסויה ומפזרים על הקישואים הממולאים. אופים 15-20 דקות.


 

ב ת א ב ו ן ! !! 

 

 

 

 

 



תגובות + הוספת תגובה חדשה
הוספת תגובה חדשה
שם:
כתובת דוא"ל:
הצג כתובת דוא"ל:
כותרת:
תוכן התגובה (עד 2000 תווים):
 
דף הבית | לראש הדף
 נבנה באמצעות מערכת בניית האתרים www.ima-adama.co.il